Radicalisering voor zorg-, jeugd- en welzijnsprofessionals, dag 2

Handel effectief en vol vertrouwen bij (vermoedens van) radicalisering

Deze training draait om het versterken van handelingsperspectief. Je gaat dieper in op pscyhopathologie in relatie tot radicalisering en ook duik je in de wetenschap van ‘reradicalisering’. Je maakt een plan voor het inzetten van bekende methodieken bij radicalisering. Je oefent met de uitdagingen en dilemma’s rondom informatie delen en krijgt handvatten om je aan je beroepsgeheim te houden en tegelijk informatie te kunnen delen wanneer de veiligheid in het geding is.

Voor wie

Professionals die al kennis en ervaring hebben op het gebied van radicalisering vanuit het werkveld van zorg-, jeugd- en welzijnsprofessionals en/of deelgenomen hebben aan dag 1 van deze training en behoefte hebben aan extra verdieping en oefening.

Doel

Na deze training:

  • heb je handvatten om, zonder je beroepsgeheim te schenden, informatie te delen wanneer de veiligheid in het geding is
  • heb je meer zicht op de samenhang van psychopathologie en radicalisering
  • ken je de plek van jouw organisatie in keten van organisaties die zich inzetten voor het tegengaan van radicalisering
  • heb je handvatten voor het tegengaan van radicalisering vanuit pedagogisch perspectief
  • kun je bekende methodieken planmatig inzetten bij radicalisering

Programma

Informatie delen
We gaan in op de concrete regelgeving rondom informatie delen. We gaan aan de hand van casuïstiek aan de slag met de uitdagingen en dilemma’s rondom informatie delen. Je krijgt handvatten om je aan je beroepsgeheim te houden en tegelijk te kunnen handelen als de veiligheid in het geding is.

Pyschopathologie en radicalisering
Het lijkt erop dat er onder extremisten relatief veel mensen zijn met GGZ-problematiek en/of een problematische thuissituatie. Je krijgt inzicht in de relatie tussen psychopathologie en radicalisering. We gaan wat dieper in op de mogelijke correlatie tussen deze problematiek en radicalisering. Dit levert inzichten op die je handelingsperspectief vergroten. Ook gaan we hierbij in op de interculturele verschillen in het omgaan met GGZ-problematiek/Djinn.

Methodieken inzetten
Je maakt aan de hand van bekende en opgefriste methodieken een plan voor het omgaan met een cliënt waarbij vermoedens van radicalisering bestaan. Je legt bruggen met de nieuwe kennis naar de bestaande methodieken die je kan inzetten bij de preventie van radicalisering.

Reradicalisering
We duiken in de theorie van het ‘reradicaliseren’. Dit pedagogische perspectief op radicalisering gaat in op wat we kunnen leren van extreme organisaties, die duidelijk jongeren iets weten te bieden wat wij ze binnen de samenleving niet kunnen bieden. Hoe kunnen wij inspelen op de basale behoeftes van onze adolescenten? En hoe kunnen wij hen een manier bieden om binnen de democratie op te komen tegen onrecht en voor hun idealen, zodat ze niet ten prooi vallen aan extremistische netwerken? De inzichten van het reradicaliseren bieden veel aanknopingspunten voor preventieve aanpak.

Ketensamenwerking
Al deze nieuwe en opgefriste kennis komt in de middag van pas bij een Serious Game, waarbij we een casusoverleg simuleren aan de hand van een uit het leven gegrepen casus. Welke informatie heb jij? Welke info heb je nodig? Welke deel je wel, en welke niet en waarom? Hoe schat je de situatie in? En wat wordt jullie aanpak?

Methode

De training biedt een ruime variatie van theorie, opdrachten, groepsuitwisseling en filmmateriaal.

Duur

1dag